Klachten&Privacy

KLACHTEN- EN PRIVACY REGLEMENT


KLACHTENREGLEMENTVersie maart 2018

Klachtenregeling van toepassing op klachten over de behandeling door REFLEX WERKT van haar cliënten.

Artikel 1. Doel
Het op zorgvuldige, vertrouwelijke en effectieve wijze registreren en afhandelen van klachten, het wegnemen van de oorzaken, het nemen van adequate maatregelen om, bij gebleken gegrondheid van de klacht, herhaling te voorkomen.

Artikel 2. Definities
Klacht
Een klacht is een schriftelijke melding door betrokkenen, opdrachtgever, deelnemer met betrekking tot resultaten en/of dienstverlening en/of bejegening door één of meerdere medewerkers van REFLEX Werkt.
Deze schriftelijke klacht wordt ingediend bij de klachten coördinator:
BormansJava administratie
Dhr. J. Bormans
Rijksweg 30
6271 AE Gulpen

Klachtencoördinator
De door REFLEX Werkt aangewezen externe persoon, die verantwoordelijk is voor registratie van de klacht, alsmede voor de coördinatie van de behandeling en afhandeling van de klacht. Als externe persoon wordt ingeschakeld: De heer J. Bormans.

Artikel 3. Behandeling klacht
" Na ontvangst van de schriftelijke melding stuurt de klachten coördinator binnen 1 week een ontvangstbevestiging, waarin is opgenomen een korte omschrijving van de gebeurtenissen die hebben geleid tot het indienen van de klacht, alsmede de datum waarop deze zouden hebben plaatsgevonden.
" De behandelaar informeert de aangeklaagde over de indiening van de klacht;
" De behandelaar wint, voor zover redelijkerwijs mogelijk, alle informatie in die nodig is voor de behandeling van de klacht en raadpleegt alle te dien aanzien van belang zijnde stukken. Indien nodig met expliciete toestemming van de klager.
" De behandelaar stelt zowel de klager als de aangeklaagde in de gelegenheid gehoord te worden. Indien zij van dit recht gebruik wensen te maken, dienen zij de behandelaar daarvan in kennis te stellen, waarna de behandelaar de klager en de aangeklaagde zal oproepen om gehoord te zullen worden.
" Het horen van de klager en de aangeklaagde geschiedt door de behandelaar, waarbij het principe van hoor en wederhoor zal worden toegepast. De klachtencoördinator stelt hiervan een verslag op waarvan een afschrift aan zowel de klager als de aangeklaagde zal worden verstrekt.
" De behandelaar kan het advies van deskundigen inwinnen, indien noodzakelijk voor de behandeling en afhandeling van de klacht.
" Zowel de klager als de aangeklaagde hebben gedurende de klachtenprocedure het recht op inzage in alle stukken die relevant zijn voor de behandeling van de klacht.

Artikel 4. Afhandeling van de klacht
" Na bestudering van alle relevante informatie en de stukken, het horen van de klager een aangeklaagde en het inwinnen van advies van deskundigen, voor zover van toepassing, stelt de klachtencoördinator in overleg met de behandelaar een schriftelijke reactie op de klacht op, die binnen 4 weken na de indiening van de klacht aan zowel de klager als de aangeklaagde zal worden toegezonden. Indien blijkt dat de schriftelijke reactie niet binnen genoemde termijn van 4 weken aan de klager kan worden toegezonden, zal de klachtencoördinator de klager hiervan schriftelijk in kennis stellen. 
" Daarbij zal de klachtencoördinator tevens vermelden binnen welke termijn de schriftelijke reactie alsdan aan de klager zal worden toegezonden.
" In reactie op de klacht zoals bedoeld in het voorgaande lid wordt het volgende opgenomen

  1. De omschrijving van de klacht
  2. De weergave van alle relevante feiten en omstandigheden met betrekking tot de klacht;
  3. Het oordeel omtrent de klacht, inhoudende de gegrond of
   ongegrond bevinding van de klacht;
  4. Indien de klacht gegrond wordt bevonden, de eventueel uit te
   voeren maatregelen om de gevolgen van handelen of nalaten van de aangeklaagde jegens de klager zoveel mogelijk ongedaan te maken en/of zoveel mogelijk te voorkomen dat eenzelfde klacht in de toekomst zal worden ingediend.

Artikel 5. Beroep
Indien klager van oordeel is dat klacht niet naar tevredenheid is afgehandeld, bestaat de mogelijkheid de klacht neer te leggen bij de private opdrachtgevers zoals werkgever, branche of verzekeraar. 

PRIVACY REGLEMENT

Privacyreglement betreffende de bescherming van persoonsgegevens van personen die door REFLEX WERKT worden begeleid. De persoonsgegevens worden uitsluitend in een geautomatiseerd systeem opgenomen en behandeld met inachtneming van hetgeen in de Algemeen Verordening Gegevensbescherming (AVG) is bepaald.

Artikel 1. Doel
Het verwerken van de persoonsgegevens heeft tot doel: het verzamelen, vastleggen en verstrekken van persoonsgegevens ten behoeve van de begeleiding bij het zoeken, verkrijgen en/of het behouden van een betaalde baan. 

Artikel 2. Definities
Betrokkene
De natuurlijke persoon, van wie de persoonsgegevens door de verantwoordelijke worden verkregen van opdrachtgever of van de persoon zelf en ten aanzien van wie de verantwoordelijke een (re-integratie) opdracht uitvoert.
Verantwoordelijke
REFLEX WERKT
REFLEX Werkt 
Eenmanszaak, statutair gevestigd te Maastricht en kantoorhoudende te (6213 CW) Maastricht, Castelmorelaan 30. 
Persoonsgegevens
Gegevens die herleidbaar zijn tot geïdentificeerde of identificeerde betrokkenen. 
(Re-integratie) opdracht
Een door de verantwoordelijke in opdracht van opdrachtgever uit te voeren (re-integratie) opdracht. 
Verwerken van persoonsgegevens
Elke handeling of elk geheel van handelingen met betrekking tot persoonsgegevens, waaronder in ieder geval verzamelen, vastleggen, ordenen, bewaren, bijwerken, wijzigen, opvragen, raadplegen, gebruiken, verstrekken door middel van doorzending, verspreiding, of enige andere vorm van terbeschikkingstelling, samenbrengen, met elkaar in verband brengen, alsmede het beschermen, uitwissen of vernietigen van persoonsgegevens. 

Artikel 3. Dossiers
Een opdrachtgever meldt een kandidaat bij REFLEX Werkt en verstrekt de noodzakelijke gegevens. De kandidaat verstrekt gegevens die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de begeleiding. Deze gegevens worden uitsluitend opgeslagen in een geautomatiseerd systeem. Er is geen papieren dossier. Gedurende de tijd de kandidaat wordt begeleid door REFLEX Werkt wordt dit dossier aangevuld. In het kader van de dienstverlening worden in het persoonlijk dossier ook de gegevens bewaard die betrekking hebben op de eventuele arbeidsongeschiktheid.

Artikel 3.1. 
Hoofdlijnen van het beheer van de registratie 
1. REFLEX werkt is de verwerker van de persoonsgegevens. 
2. REFLEX Werkt is verantwoordelijk voor het nemen van maatregelen in geval van calamiteiten;
3. Indien een betrokkene van mening is dat niet overeenkomstig dit reglement is gehandeld kan bezwaar worden gemaakt bij de verwerker.
4. Vaststelling van het reglement geschiedt door de verwerker.
5. In omstandigheden waarin dit reglement niet voorziet beslist de verwerker.
6. De beheerder dient de volgende punten te regelen:
a. Het vaststellen van de eisen 
b. Controle op het juiste gebruik van de gegevens
c. Controle op het naleven van beveiligingsregels
d. Overige handelingen leidende tot het goed functioneren
7. De verantwoordelijke verbindt zich geheimhouding op te leggen ten aanzien van alle persoonsgegevens. Deze geheimhoudingsverplichting geldt niet indien enig wettelijk voorschrift hen toe mededeling van persoonsgegevens verplicht, dan wel indien uit hun taak de noodzaak tot mededeling voortvloeit. 

Artikel 3.2. 
Soorten gegevens die in het dossier en het geautomatiseerd systeem zijn opgenomen en de wijze waarop verkregen
In artikel 7 is een overzicht opgenomen van de soorten gegevens die in het digitale dossier zijn opgenomen. De gegevens zijn afkomstig van betrokkene of worden met instemming van betrokkene namens hem verstrekt. Daarnaast maakt REFLEX Werkt, op basis van zijn deskundigheid, verslagen van de gang van zaken. De gegevens worden behandeld met inachtneming van hetgeen hierover in de AVG. 

Artikel 3.3. Bewaartermijn van opgenomen gegevens 
Indien er geen wettelijke bewaartermijn van toepassing is, worden persoonsgegevens niet langer bewaard, in een vorm die het mogelijk maakt de betrokkene te identificeren, dan noodzakelijk is voor de verwerkelijking van de doeleinden waarvoor zij worden verzameld of vervolgens worden verwerkt. Alle tot het individu te herleiden gegevens, data en/of resultaten van kandidaten, die door REFLEX Werkt worden begeleid bij het zoeken, verkrijgen en behouden van een betaalde baan, zullen bij beëindiging van de bemiddeling/overeenkomst aan de opdrachtgever ter beschikking worden gesteld. Ten behoeve van de opbouw van historische, statistische of wetenschappelijke gegevens, is het mogelijk dat gegevens in geanonimiseerde vorm beschikbaar blijven. 

Artikel 3.4. Categorieën van personen of instanties waaraan gegevens worden verstrekt 
Persoonsgegevens worden slechts aan derden verstrekt voor zover:
1. Betrokkene zijn ondubbelzinnige toestemming hiertoe heeft verleend of;
2. Dit noodzakelijk is in het kader van de begeleiding van betrokkene of;
3. Dit noodzakelijk is ter bestrijding van ernstig gevaar voor de gezondheid van de betrokkene en preventief inzake de gezondheid, het welzijn en welbevinding van betrokkene of;
4. Het geschiedt op rechtelijk bevel of;
5. Het wordt vereiste ingevolge een wettelijk voorschrift/wettelijke verplichting of;
6. Het verenigbaar is met het doel waarvoor ze zijn verkregen.

 3.4.1. 
Verwerker van de persoonsgegevens verplicht de door haar ingeschakelde derden tot geheimhouding van de door haar verstrekte persoonsgegevens en draagt er zorg voor dat deze uitsluitend worden gebruikt bij de uitvoering van de gevraagde werkzaamheden en overeenkomstig het doel van de registratie. 

 3.4.2. 
Voortvloeiend uit het doel van de registratie zijn onder anderen als derden aan te merken: 
" Opdrachtgevers: UWV, verzekeraars, individuele ondernemingen met wie REFLEX Werkt een overeenkomst heeft afgesloten;
" Samenwerkingspartners: onder andere onderwijs- en zorginstellingen, arbeidsmarktintermediairs;
" Opleidingen: opleidingsinstituut;
" Loopbaanadviesbureau;
" De werkgever van betrokkene.

 3.4.3.
Indien noodzakelijk voor de re-integratie of begeleiding en bemiddeling van de zieke of arbeidsongeschikte kandidaat, zullen gegevens betreffende de gezondheid cq. de belasting en belastbaarheid, ten behoeve van een (passende) arbeidsplaats, worden geregistreerd. 

Artikel 4. Inzage en aanvulling van persoonsgegevens: verbetering en verwijdering van onjuiste gegevens
" Betrokkene kan de verantwoordelijk schriftelijk verzoeken om inzage in de persoonsgegevens welke ten tijde van de ontvangst van een zodanig verzoek omtrent de betrokkene in het dossier zijn opgenomen;
" Tevens kunnen betrokkenen van wie persoonsgegevens in het digitale dossier zijn opgenomen, aan de verantwoordelijke schriftelijk verzoeken om aanvulling van hun persoonsgegevens en verbetering en verwijdering van onjuiste persoonsgegevens;
" Betrokkenen kunnen aan derden schriftelijk machtiging verlenen om de schriftelijke verzoeken krachtens de leden 1 en 2 van dit artikel namens hen in te dienen;
" De verantwoordelijke draagt er zorg voor, dat voldoende waarborgen bestaan voor de identificatie van degene die inzage in de persoonsgegevens verzoekt.

Artikel 5. Inwilliging en afwijzing verzoek
" De verantwoordelijke willigt een verzoek als bedoeld in artikel 4 lid 3, tenzij hij schriftelijk en met redenen omkleed betrokkene binnen een termijn van 4 weken na ontvangst van het desbetreffende verzoek meedeelt het verzoek af te wijzen;
" Voor zover de beslissing een inwilliging van het verzoek inhoudt wordt met betrekking tot het bedoelde in artikel 6 lid 1 een afschrift van de gevraagde persoonsgegevens verstrekt; wordt met betrekking tot artikel 6 lid 2 een afschrift van de persoonsgegevens verstrekt, nadat aanvulling, respectievelijk verbeteringen en/of verwijdering van onjuiste persoonsgegevens heeft plaatsgevonden.
" Tegeneen beslissing als bedoeld in artikel 5 lid 1 kan binnen een termijn van 6 weken na dagtekening van de beslissing bezwaar worden gemaakt bij de verantwoordelijke of bij de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). 

Artikel 6. Organisatie en beveiliging
" De verantwoordelijke treft passende technische en organisatorische maatregelen om de persoonsgegevens te beveiligen tegen verlies of onrechtmatige verwerking. Deze maatregelen dienen, rekening houdend met de stand van de techniek en daarmee gemoeide kosten, een passend beveiligingsniveau te garanderen, gelet op de risico's van de verwerking van persoonsgegevens. 
" De verantwoordelijke ziet erop toe dat ter waarborging van een juiste uitvoering conform dit reglement de nodige procedures worden vastgesteld. 

Artikel 7. Opsomming van gegevens die worden verzameld:
In het artikel 7.1. staan de gegevens die verzameld worden ten behoeve van een optimale begeleiding. 

Artikel 7.1. Inhoud van een digitaal dossier (afhankelijk van de soort opdracht)
" Naam
" Adres
" Postcode
" Plaats
" Telefoonnummer
" BSN -nummer
" E-mail
" Eerste verzuimdag
" Functiemogelijkhedenlijst
" Arbeidsverleden
" Opleidingen/cursussen
" Werkgevers-/bedrijfsinformatie
" Plan van aanpak (trajectplan)
" Relevante correspondentie
" Voortgangs- en gespreksverslagen

Artikel 8. Slotbepalingen
Dit privacyreglement ligt voor eenieder ter inzage bij de verantwoordelijke. 
Dit privacyreglement kan worden aangehaald als privacyreglement van REFLEX Werkt. Dit privacyreglement treedt in werking met ingang van 01 mei 2011.
In het kader van de Algemene Verordening gegevensbescherming (AVG) is er een Register van Verwerkingsactiviteiten opgesteld dat op verzoek van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) kan worden opgevraagd. 
Share by: